1. Vastatuulilähtö LYS-kilpailuihin: Lähtölinja ankkuroidaan kohtisuoraan tuulen suuntaan nähden. Mikäli tuulen suunta poikkeaa merkittävästi radan suunnasta ankkuroidaan vastatuulen suuntaan keltainen merkkipoiju, joka tulee kiertää suojan puolelta. Merkkipoiju on ensimmäinen kääntömerkki. Epäselvissä tuuliolosuhteissa (tuuli takaa lähes radan suunnassa) merkkipoiju kierretään myötäpäivään törmäysten välttämiseksi tai lautakunnan alukseen nostetaan sovittu kiertosuuntasignaalilippu.
2. Lähdöt yhteislähtönä mikäli veneiden lukumäärä on 15 tai vähemmän. Mikäli veneitä on 16 tai enemmän starttaavat ensin LYS II ja LYS III ja 15 minuutin kuluttua ensimmäisestä lähdöstä LYS I
3. Esiteltiin klubiluokka, joka on tarkoitettu aloittelijoille. Luokkaan ilmoittautuneita hyvitetään
· perhetasoitus -0,01 -vain perheen jäsenet miehistössä
· double-handed-tasoitus -0,01 -kahden aikuisen miehistö. Alle 16vuotiaita ei lasketa miehistöksi.
· Spinaakkeri/genaakkeritasoitus -0,03 mikäli ko purjeita ei käytetä
Klubiluokan kipparit vähentävät itse LYS-tasoituskertoimestaan hyvityksen/hyvitykset ja ilmoittavat veneensä siihen luokkaan mihin se korjatun LYS-luvun perusteella kuuluu. Ilmoittautuessa kirjataan veneen nimen perään sana Klubi. Hyvitys on maksimissaan 0,04.
LYS I LYS-luku > 1, 17
LYS II LYS-luku 1,04 – 1,16
LYS III LYS-luku <1,04
4. LYS-luokkien rajojen muuttaminen kilpailijamäärien tasoittamiseksi eri LYS-luokissa
· Tänä vuonna nykyiset rajat. Uudet rajat päätetään seuraavaa kesää varten.
· Kilpailijoita kuunnellaan asiasta.
5. Palkinnot
· Ei pokaaleja
· Kunniakirjoja kisassa menestyneille pokaalien asemesta
· Tavarapalkintoja. Kilpailijat saavat valita ”paremmuusjärjestyksessä” pöydältä – vaatii sponsoreiden tukea
· Junnuille pokaaleja
· Palkintoja myös arvotaan kilpailijoiden kesken siten että kustakin kilpailuun osallistumisesta saa yhden arvan mikä kasvattaa voiton todennäköisyyttä.
6. Hailuoto -racesta pyritään tekemään kilpailu, johon pyritään saamaan purjehtijoita Oulun seudun lisäksi muistakin Pohjanlahden seuroista ja Ruotsista. LYS-luokkien lisäksi kisaavat myös kevytveneet. Tapahtuman yhteyteen järjestetään juniorileiri. Tänä vuonna OM on luvannut varata savusaunan kisailijoiden käyttöön. Uutta kisaa on tarkoitus markkinoida Pohjanlahden purjehtijoille jo tänä vuonna.
7. Ratakilpailuja kaikille luokille. Ensimmäinen ratakilpailu 30.6.2018 Bättre Folk-LYS-veneiden lähdön jälkeen.
· Hai, H, Albin Express, Melges, LYS-veneet, sekä mahdollisesti Viklat
· Ratakilpailu herätti kiinnostusta myös isompien veneiden kohdalla
· heinäkuussa voidaan järjestää ratakilpailuja, jos vain löytyy osallistujia
8. LYS-toimikunta on kevään viimeisessä kokouksessa käsitellyt talven ja kevään aikana tulleita oikaisupyyntöjä ja muita palautteita ja päätynyt muuttamaan seuraavien venetyyppien FINLYS-taulukkolukuja:
· H-vene -0.01 (uusi luku 1.07)
· Albin Express -0.01 (uusi luku 1.11)
· Inferno 33 +0.01 (uusi luku 1.20)
· J/80 +0.01 (uusi luku 1.20)
9. Yökilpailusta suunnitellaan kesäksi 2019 pidempää kilpailua, jossa reitti kulkee perinteisesti Löyhän mutkan ja ruopatun Sudenväylän kautta. Lähtö ja maali on Oulun edustalla.
· Startti klo 18.00
10. Ilmo Hassinen luennoi tiistiksen tuuliruusuista ja perusteista tarkentaa vielä kerran lähtöaikataulukkoa ja kiertosuuntia. Kiertosuunta tullaan muuttamaan siten että vallitsevien tuulten vuoksi kesä-heinäkuussa rata kierretään myötäpäivään ja elo-syyskuussa vastapäivään. Uusi taulukko julkaistaan piakkoin.
11. Tiistiksen Nallikarin edustalla oleva ”yleisöpoiju” on asennettu ja kisaamassa voi käydä vanhoilla ohjeilla kunnes uudet on saatu julkaistua.
12. Todettiin että Timo Liikanen on sekä OTPS:n että OM:n kilpailupäällikkö. (Tilaisuuden ulkopuolelta: Uutena aputoimitsijana aloittaa harjoittelun Lauri Pietilä).
Yhteenvetona tilaisuudesta: Pyritään aktivoimaan uusia veneenomistajia liittymään leikkimieliseen tai vakavampaankin purjehduskisailuun kehittämällä uusia matalan kynnyksen lähestymistapoja tulla
Vastaa